zaterdag 21 december 2013

Bewegingstussendoortjes

Bewegingstussendoortjes, wat? Iemand die niets in het onderwijs doet (of wil gaan doen) kent deze term wellicht niet. Sta mij toe om even toe te lichten wat ik bedoel.
Bewegingstussendoortjes kan je inzetten na een zware les, ter ontspanning. Je zorgt ervoor dat de motivatie van de leerlingen stijgt én ze kunnen hun overbodige energie kwijt. Op stage gaf ik bijvoorbeeld telkens een bewegingstussendoortje tussen 2 zware WO-lessen in. Dat vonden de leerlingen geweldig, ze kijken er ook echt naar uit. Bovendien werkt het ook geweldig goed om hen bij de les te houden. Denk maar aan "We doen straks enkel het bewegingstussendoortje als iedereen nu goed meewerkt!". Ja, beste lezer... Chantage is een techniek die je nogal vaak moet toepassen in het onderwijs. Maar wees gerust... Ze kregen telkens hun tussendoortje.
Er zijn verschillende categorieën. Je kunt bijvoorbeeld echt even 5 minuten sporten. Mocht je voorkeur uitgaan naar dans: perfect! Verder bestaan er ook nog talloze spelletjes. Hieronder lijst ik een paar van mijn persoonlijke favorieten op. Getest én goedgekeurd!


  • Dirigentje: De leerlingen staan in een kring. 1 lln moet naar buiten. Ondertussen beslist de groep wie de "dirigent" zal zijn. De lln komt terug naar binnen. De dirigent doet telkens bewegingen voor die de klasgroep overneemt. Het is de bedoeling dat de lln raadt wie de dirigent is.
  • Stretchen: je toont enkele bewegingen voor die de leerlingen nadoen. Werkt perfect na een uur stilzitten.
  • Just dance: Op Youtube zijn alle tutorials uit het bekende spel terug te vinden. Hier zijn de leerlingen helemaal weg van.
  • Schrijfmuur: Je vormt groepen van 4. De leerlingen staan achter elkaar. De laatste in de rij tekent iets op de rug van zijn voorganger. Die probeert dezelfde tekening op zijn beurt 'door te geven'. Een moeilijke oefening die soms tot hilarische resultaten zorgt bij de bespreking!
  • Bekende dansliedjes: superman, hoofd schouders knie en teen, de pizza hut,... Klassiekers die het geweldig goed blijven doen.
  • Wie is het: je pikt als leerkracht één leerling uit. De leerlingen stellen vragen waarop je enkele met "ja" of "nee" kunt antwoorden. Zo moeten ze raden over wie het gaat.
  • Danskring: alle leerlingen staan in een cirkel. Iedereen mag op zijn/haar beurt een dansbeweging tonen. De hele groep doet die beweging na.
Zo bestaan er nog ontelbaar veel tussendoortjes. Zelf ben ik voor iedere stage op zoek naar nieuwe tussendoortjes. Ik ben fan!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten